Logopedia z panią Edytą 14-17 kwiecień 

Zapraszam dzieci na kolejne ćwiczenia logopedyczne i życzę miłej zabawy.
Ćwiczenia narządów mowy zawsze rozpoczynamy od ćwiczeń oddechowych, pamiętając że powietrze nabieramy nosem, a wypuszczamy ustami.
Przykładowe ćwiczenia tj:
• Dmuchanie na chorągiewki, wiatraczki,
• Dmuchanie na płomień świecy,
• Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą,
• Zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki,
• Wydmuchiwanie baniek mydlanych,
• Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone ponad głową ćwiczącego na nitkach o różnej długości
• Dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie
Ćwiczenia żuchwy;
1. Wysuwamy żuchwę do przodu jak najdalej, jak to możliwe, dolnymi wargami masując górna wargę.
2. „Krówka na łące”- naśladujemy krówkę, która pasie się na łące i ze smakiem zjada świeżą trawkę; żujemy, wręcz przesadne ruchy żuchwą.
3. „Koparka”- naśladujemy pracującą koparkę; opuszczamy żuchwę jak najniżej, robimy ruch, jakbyśmy nabierali piasek. Powtarzamy ćwiczenie kilkakrotnie.
4. „Huśtawka”- wykonujemy ruchy żuchwą w przód i w tył, a następnie na boki .
Ćwiczenia warg:
1.Zakładamy górna wargę na dolną i odwrotnie.
2. „Masaż”- delikatnie przygryzamy górna wargę dolnymi zębami, a następnie dolną wargę górnymi zębami.
3. „Zmęczony konik”- konik, który wrócił z męczącej wyprawy, głośno parska (podczas tego ćwiczenia zwracamy uwagę, aby wargi były rozluźnione).
4. „Uśmiech żaby”- rozciągamy wargi w wielkim uśmiechu, starając się naśladować wesołe żabki.
5.Przesadnie wymawiamy a, o, e, u, i, y przy szeroko otwartych ustach.
6. „Balonik”- nadymamy policzki, a usta ściągamy (dla urozmaicenia możemy bawić się w baloniki, które pękają, gdy „ przekuwamy” policzki palcami).

Ćwiczenia języka;
1. „Konik jedzie na przejażdżkę”- naśladujemy biegnącego konika, stukając czubkiem języka o podniebienie (kląskanie).
2. „Małe chomiki”- udajemy chomika, wypychając językiem raz prawy, raz lewy policzek.
3. „Malarz”- bawimy się w malarza; malujemy sufit (podniebienie), (ściany) (policzki), okna (zęby dolne i górne), korytarz (miejsce między wargami a zębami).
4. Oblizujemy wargi okrężnym ruchem takim jak miś po zjedzeniu pysznego miodku (dla urozmaicenia możemy posmarować usta dziecka czekoladą lub miodem).
5. „Żyrafa”- naśladujemy żyrafę, wyciągając język wysoko do góry tak, jakbyśmy chcieli dotknąć naszych nosów.
Rozwiązywanie zagadek ortofonicznych
Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa, kto mój język zna”
Jestem mały poliglota,
Bo rozumiem psa i kota,
Ptasi język także znam,
Zaraz udowodnię wam.
Kotek pyszne mleko miał.
Pyszne było- miauknął…………
Piesek też by pewnie chciał
Szczeka głośno;………………
Małej myszce ser się śni.
Piszczy cicho;…………….
Kurka zniosła jajek sto.
Gdacze o tym;…………..
Kaczka śliczne piórka ma.
Kwacze dumnie;………….
Nad jeziorem żabek tłum
Kumka sobie;…..
Jak to dobrze kumie, kumie,
Że ktoś po żabiemu umie .

mgr Edyta Gutkowska