30.03-3.04 zabawy dla dzieci autystycznych

WITAM WSZYSTKICH RODZICÓW I DZIECI.
„Poznawanie świata poprzez dotyk”.
Dziecko uczy się odczuwania swojego ciała. Odczuwanie ciała jest podstawą do uczenia się kolejnych działań. Każde dziecko musi nauczyć się gdzie są jego dłonie i nóżki i w jaki sposób działają, żeby zacząć chwytać przedmioty i chodzić. Czasem dzieci z zaburzeniami rozwoju nie opanowują tej wiedzy czyli tzw. schematu ciała wystarczająco dobrze, dlatego pomagamy dzieciom poczuć i poznać poszczególne części ciała.
1)Dziecięce masażyki. Znane zabawy tj. idzie rak, nieborak, ważyła sroczka kaszkę lub inne podobne, które dziecko lubi (u mnie na zajęciach dzieci lubiły masażyk; „Pisze Pani na maszynie”):
Pisze Pani na maszynie
Pisze pani na maszynie (palcami uderzamy po plecach dziecka)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho prawe)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho lewe),
Świeci słońce (masujemy całą dłonią po plecach),
Idą konie (lekko uderzamy pięściami po plecach).
Biegną słonie po betonie (bokiem dłoni uderzają po plecach)
Płynie sobie kręta rzeczka (bokiem dłoni krętą linią przesuwamy wzdłuż kręgosłupa).
Idą panie na szpileczkach (palcami wskazującymi uderzamy po plecach)
Pada, mały drobny deszczyk (wszystkimi paluszkami lekko uderzmy po plecach).
Czujesz dreszczyk? (lekko chwytamy za szyję).
Proponowane strony jako inspiracja do zabaw:
https://www.youtube.com/watch?v=i_th-6dToTk
https://www.youtube.com/watch?v=59R81h1Y9s4
https://www.youtube.com/watch?v=mf9j8MEdz3Q&list=PL1fqjj4ClL_UHYyVtn_GDOos_YH-3_r52&index=2&t=0s

2)Masaż piłką rehabilitacyjną (piłeczka z gumowymi, delikatnymi kolcami), mogą to być też np.: różnego rodzaju szczoteczki lub wałeczki do masażu. Masujemy rączki, nogi, plecy dziecka piłeczką lub innym przyjemnym przedmiotem dobrym do masażu. Dobieramy siłę nacisku w zależności od tego, co dziecko lubi. Wypowiadamy nazwę masowanej części ciała: masuję nóżkę, masuję rączkę… Obserwujemy dziecko i czekamy aż wyciągnie do nas rączkę do masowania.

3)Masaż paluszków. Możemy masować paluszki u rąk lub u stóp i śpiewać do tego piosenkę: Ten najgrubszy to jest dziadziuś a to jest babunia, ten największy to jest tatuś a to jest mamunia, a to jest dziecinka mała lalalala, a to jest rodzinka cała lalala bęc (w obecnej sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy mogą to Państwo przy dowolnej melodii tak jak Państwo potrafią).
Poznawanie części ciała. Próbujemy bawić się z wykorzystaniem umiejętności naśladowania. Siedzimy naprzeciwko i mówiąc prosty wierszyk lub odliczając dotykamy tej samej części ciała: 1, 2, 3 dotykamy nosy!

Życzę udanej wspólnej zabawy i dużo zdrowia
Dagmara Łukasik – Stępniewska