30.03-3.04 Logopedia z panią Edytą

Ćwiczenia oddechowe
Dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta- taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego
1.„Kołysanie misia”. Dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.
2. „Taniec pasków”- dmuchanie przez słomke na pocięte paski papieru tak aby tańczyły.
3. „Odkurzacz”- przenoszenie za pomocą słomki , na wdech, kwadracików wyciętych z papieru.
4. „Zawody statków”- z papieru możemy zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole.
Ćwiczenia fonacyjne:
1.„ Na wsi”- zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt.
2.„Śmiech to zdrowie”- naśladowanie śmiechu różnych ludzi: tata- głośne „hohohoho mama- o średnim natężeniu „hahahaha babcia- cichutko  „hehehehe dziewczynka- piskliwy „hihihi chłopiec- hałaśliwy „hahahaha”
Ćwiczenia artykulacyjne:
• bocian – unieś czubek języka na wałek dziąsłowy, policz do 5 i opuść.
• jaskółka – unieś boki języka do górnych zębów.
• żaba – skacz czubkiem języka z ząbka na ząbek – u góry.
• deszcz – narysuj na podniebieniu czubkiem języka kropeczki.
• zajączek – zrób czubkiem języka 10 dużych skoków: z dolnych zębów na górne.
• słońce – narysuj czubkiem języka na podniebieniu kółko i promyki.
• tulipany – pokaż jak wąchasz tulipany: wdech nosem, wydech ustami.
• motyl – zaśpiewaj: la, lo, le, lu, ly na ulubioną melodię.
• kurczaki – prześlij całuski: raz głośne, raz ciche – swojej rodzinie.
• gąsienica – czubek języka na wałek dziąsłowy – otwieraj i zamykaj zęby nie odklejając języka.
• ślimak – przeciskaj język pomiędzy zbliżonymi do siebie zębami.
• pająk – kląskaj językiem.
Ćwiczenia można prowadzić z dzieckiem podczas codziennych czynności- miłej zabawy-Edyta Gutkowska