LOGOPEDIA z panią Dagmarą – 15-19 czerwiec

Szanowni Państwo,

Terapia logopedyczna jest często długim procesem, którego nieodłącznym elementem jest praca w domu z Rodzicem. Przedstawiamy Państwu propozycje zabaw i ćwiczeń logopedycznych, które z powodzeniem można wykonywać w warunkach domowych. Ćwiczenia można wykonywać zawsze i wszędzie. Najważniejsze, aby  dziecko nie traktowało tego jako przykrego obowiązku.

  Oto kilka ważnych wskazówek dla Rodziców:

1. MÓWIĄC DO DZIECKA, NIE PRZYSPIESZCZAJ FORM WYRAZÓW. Tylko właściwa wymowa i zachowanie poprawnych form gramatycznych dadzą pożądany efekt w postaci prawidłowej wymowy.

2. CODZIENNIE CZYTAJ DZIECKU NA GŁOS, przynajmniej 20 minut, dziecko poprawia swoją wymowę, doskonali ją, starając się naśladować to, co słyszy od otoczenia. Dzięki głośnemu czytaniu dorosłego dziecko także wzbogaca swoje słownictwo, ćwiczy pamięć werbalną, zdolność koncentracji uwagi, umiejętność budowania zdań.

3. PODCZAS CZYTANIA NIECH TWOJE DZIECKO OPOWIADA treść ilustracji, naśladuje różne odgłosy (np. szum wiatru, pukanie, odgłosy zwierząt). Wyrazy dźwiękonaśladowcze są doskonałym ćwiczeniem usprawniającym narządy artykulacyjne, przygotowują dziecko do wymowy kolejnych głosek.

4. ZACHĘCAJ DZIECKO DO NAUKI WIERSZY NA PAMIĘĆ ORAZ RYMOWANEK. Jest to doskonała forma ćwiczeń utrwalających wyrazistą wymowę. Rytm i koordynacja mają ogromne znaczenie dla rozwoju, płynnej zrozumiałej mowy.

5. WPROWADŹ DO ZABAWY GIMNASTYKĘ BUZI I JĘZYKA. Ćwiczenia logopedyczne nie muszą być nudne! Niech to będzie zabawa dla Ciebie i dziecka. Dodatkowo będzie to czas, jaki spędzicie razem i to już jest sukces.

6. ĆWICZENIA WYKONUJCIE SYSTEMATYCZNIE. Tylko wtedy przyniosą one oczekiwany efekt. Ćwiczyć można zawsze i wszędzie, nie musi się to odbywać w wyznaczonym, ustalonym czasie. Jest to nawet niewskazane, gdyż dziecko nie powinno traktować takich ćwiczeń jak obowiązku. (UWAGA JEŚLI DZIECKO OTRZYMAŁO ZESTAW ĆWICZEŃ DO PRACY W DOMU, ĆWICZCIE 15 MINUT DZIENNIE)

7. OGRANICZ OGLĄDANIE TELEWIZJI. Przekaz telewizyjny jest mało zrozumiały dla dziecka, zaburza myślenie logiczne oraz może być przyczyną dysleksji. Jeśli już staraj się wybierać wartościowe programy. Bądź zawsze zorientowanym, co dziecko ogląda. Nie zostawiaj włączonego telewizora, jeżeli nikt go nie ogląda.

8. DBAJ O MOCNĄ WIĘŹ EMOCJONALNĄ. Głaskaj, przytulaj, chwal dziecko. Zachęca to do kontaktów werbalnych.

9. DBAJ O PRAWIDŁOWY ROZWÓJ RUCHOWY. Zachęcaj do biegania, wspinania się po drabinkach, jazdy na hulajnodze, rowerze, rolkach. Usprawniaj motorykę palców, poprzez wydzieranie, naklejanie, lepienie z plasteliny, malowania, rysowanie.

Propozycje ćwiczeń oddechowych:

https://www.nebule.pl/logopedia-w-domu/ 

Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze – naśladujemy odgłosy zwierząt:

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2AU2FnLg2_QYzFz7EWZ-CViMdKLYskdWeLI7fv2QV7zakoqNbv0Ideuso

 https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR36F7G_kVt2BMlhu6TPybnxMt2_mVDg6A9lTwoUVk_-q2lwz3_WbPxHaJo

 https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2-INcKfByzpaihE6qk0HKkP5x1FBI6Z6OEN-8PAOxXzz3MT5m0iBObFC0

Interaktywne ćwiczenia słuchowe dla starszych dzieci:

https://view.genial.ly/5e94acb69334740d78ba4412

 

ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY PRZY WYKONYWANIU ĆWICZEŃ. PANI DAGMARA