6 -10 kwiecień zajęcia z psychologiem

Witam serdecznie Rodziców, dzień dobry Drogie Dzieciaczki.

Po raz kolejny zamieszczam propozycję zabaw dla dzieci za pośrednictwem strony internetowej. Opracowując propozycje zabaw dla Państwa dzieci dokładam starań, aby te zabawy i ćwiczenia nie wymagały od Was żadnych nakładów finansowych oraz żeby nie wiązały się z koniecznością korzystania przez dzieci z urządzeń ekranowych. Zdaję sobie sprawę, że w ostatnim czasie ekrany wszelkiego typu już i tak pożerają Państwu i Waszym dzieciom dużo czasu, więc jeżeli moje propozycje przyczynią się do ich ograniczenia i jednocześnie wywołają uśmiech i dostarczą przyjemności z zabawy, to super.

Poprzednie wpisy zawierały propozycję zabaw słuchowo- werbalnych, zabaw z wyobraźnią rysunkową i emocjami. Dzisiaj proponuję trochę pomysłów na zabawy ruchowe, które przy okazji poćwiczą u dzieci integrację słuchowo-wzrokowo- ruchową, koordynację ruchową, pamięć ruchową. ZADANIE PIERWSZE- RUCH NAPRZEMIENNY:

  1. Dzieci i rodzice maszerują po mieszkaniu, dość wysoko podnosząc nogi, tak aby ręką klepnąć
    w kolano, ale uwaga: prawa ręka klepie lewe kolano, a lewa ręka klepie prawe kolano. Można przy tym recytować jakieś rytmiczne, marszowe wierszyki. Ja na potrzeby zajęć
    w przedszkolu przypomniałam sobie wyliczankę z dzieciństwa:

„ RAZ- DWA- TRZ- CZTE-RY,

MA- SZE- RU- JE HA- KEL- BE- RY,

ZA NIM I- DZIE PI-XI DI- XI,

CO SIĘ KĄ- PIE W PRO- SZKU I- XI,

A ZA NI- MI MI- SIO JO- GI,

CO MA NO- GI JAK PIE- RO- GI”.

Jeżeli marsz z naprzemiennym klepaniem w kolanka jest opanowany, proponuję trudniejszą wersję. Chodząc, naprzemiennie uderzamy w pięty.

  1. Kreślimy „ leżącą” ósemkę. Rysowanie ósemki zaczynamy od środka i prowadzimy rękę
    w lewą górną stronę, dochodzimy do punktu wyjścia i prowadzimy rękę w prawą górną stronę. Ósemki kreślimy wielokrotnie.

Ósemka może być narysowana w dużym rozmiarze np. na starej gazecie, papierze pakowym, rozłożona na podłodze i wtedy może służyć jako tor wyścigowy dla samochodów, dziecko samo może po niej spacerować.

Ósemkę kreślimy ręką w powietrzu, nogą w powietrzu. Można kreślić raz prawą, raz lewą kończyną. Zasada kreślenia ósemki jest taka sama dla prawo i leworęcznych osób.

ZADANIE DRUGIE: ANGAŻUJEMY OBIE STRONY CIAŁA

Rysujemy oburącz: choinkę zaczynając od czubka, balonik, zaczynając od góry, domek zaczynając od dachu, bałwanka, motylka itd. Rysunki można wykonywać na kartce, w powietrzu, palcami na plecach mamy, taty czy rodzeństwa.

ZADANIE TRZECIE; KORDYNACJA I PAMIĘC RUCHOWA.

  1. Proponuję zabawę w pomniki. Dziecko buduje z rodziców, rodzeństwa pomnik według własnego pomysłu. Zadaniem pomnika jest chwilę wytrwać w wymuszonej pozycji, później zmiana i budowniczy staje się „ pomnikiem”.

  2. Świetną zabawą, którą można wykorzystać w domu jest zabawa „ raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy”. Jeżeli ktoś nie pamięta z dzieciństwa, to przypominam: jedna osoba stoi odwrócona tyłem. Pozostałe idą ( biegną) w jej kierunku. Kiedy „ Baba Jaga” wypowiada słowa „ raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy” odwraca się i wszyscy zastygają nieruchomo, jeżeli ktoś z idących w jej kierunku się poruszy, wraca do punktu wyjścia.

  3. Zabawa z elementami równowagi. Przeprawa przez rzekę- na podłodze układamy sznurki, wstążki, jakieś tasiemki jako brzegi rzeki w odległości 1- 1, 5 metra. W środku „rzeki” układamy poszewki z jaśków, będą to rzeczne kamienie, do których wkładamy : do pierwszej kilka złożonych w kulki skarpet, do drugiej gąbki kąpielowe, do trzeciej kulki ze starych gazet, do czwartej kasztany itp.. Dzieci muszą pokonać rzekę, stając tylko na kamieniach. Zadanie można utrudnić w taki sposób, że dziecko skacze na tyle kamieni ile razy zaklaszczemy w ręce. Brzegi „ rzeki” można wykonać z ułożonych jedna za drugą plastikowych butelek po napojach. Sklejone taśmą trzy puste butelki mogą być „ wyspą”, a jeżeli skleimy podwójny rząd jedna za drugą kilka butelek to zrobimy „ krawężnik” po którym dziecko przechodząc doskonale ćwiczy równowagę i koordynację.

Pomysły do części zadań zaczerpnęłam z metody Kinezjologii Edukacyjnej P. Denisona. Życzę wesołej zabawy i dalszych własnych inspiracji do twórczego stymulowania rozwoju własnego dziecka.

Zmieniając temat i wracając do trudnej rzeczywistości pozwolę sobie na kilka porad, które mogą pomóc w tym, jak zadbać o higienę psychiczną w czasie pandemii:

  1. Ogranicz sprawdzanie informacji o koronawirusie do minimum. Negatywne wiadomości wywołują panikę i stres. Warto ustalić sobie limit, ustalić konkretną godzinę, w której przeczytasz ważne informacje ze sprawdzonych źródeł albo zdecyduj, że obejrzysz tylko jeden serwis informacyjny dziennie. Ważne są rzetelne informacje, np. ze strony WHO czy Głównego Inspektora Sanitarnego.

  2. Warto wyrobić sobie odpowiednie nawyki myślowe, czyli pozytywne i racjonalne myślenie, powtarzając sobie w głowie np. „ robię wszystko by zachować bezpieczeństwo, dbam
    o zdrowie swoje i bliskich.” Takie przekonanie myślowe pozwoli zachować większą kontrolę nad sobą i pozwoli poczuć się pewniej, bezpieczniej, spojrzeć na trudności z nadzieją, że kiedyś to
    wszystko minie. Ugruntowanie takich przekonań myślowych pozwoli zaakceptować lęk, ale w taki sposób, by to nie on przejął ster nad naszym życiem.

  3. Zaplanuj porządek dnia. Działania, rutyna i planowanie nadają kształt i sens naszym dniom, dają poczucie przewidywalności i chronią przed zniechęceniem i poczuciem bezradności. Zadbaj o przewidywalność, rutynę i plan dnia własnego dziecka. Angażuj go w codzienne zajęcia, których pewnie przed Świętami nie brakuje. Dzieci nie rzadko zachowują się prowokacyjnie, ponieważ chcą zwrócić na siebie uwagę dorosłych, lub ich zachowanie to komunikat nie wprost: „ mamo, tato, postawcie mi granice”. Zwracaj uwagę na swoje dziecko poprzez zachętę- „ bez ciebie sobie nie poradzę”, „ nikt nie zrobi tego tak jak ty”’ „bez ciebie ta zabawa, to ciasto, ta sałatka …. się nie uda”. Później nie zapomnij o pochwale. Bardzo pomocne jest zastosowanie pochwały opisowej, na którą składa się z opisanie tego co widzisz: „ widzę posprzątane biurko”, „ widzę, że na twoim rysunku jest dom, żółte słońce, niebieskie chmurki” itp. Następnie powiedz dziecku jakie uczucia wywołało w tobie to co ono zrobiło: „ przyjemnie popatrzeć na czyste biurko”, „ cieszy mnie twój rysunek, jest bardzo kolorowy”, na koniec krótko podsumuj starania dziecka: „to się nazywa pracowitość, staranność, wyobraźnia …itp.”,

  4. Rozmawiaj z dzieckiem na jego poziomie, nie oszukuj go, ale też nie strasz.

  5. Wyłączaj telewizor, często jest on stałym elementem rodzinnego życia, włączanym rano,
    a wyłączanym z momentem pójścia spać. Dziecko nawet jak sprawia wrażenie, że jest całkowicie pochłonięte zabawą, wyłapuje treści nadawane w tv, często do końca ich nie rozumiejąc i tworzy własne wyobrażenia rzeczywistości bywa, ze naszpikowane lękiem.
    W miejsce telewizora proponuję muzykę, piosenki dziecięce, „ Radio dzieciom” itp.

  6. Jeżeli dziecko wykazuje wzmożone napięcie związane z aktualną sytuacją, pomocna może być metoda „ wrzuć strach do kosza”. Można poprosić dziecko, aby narysowało to, czego się boi
    ( np. może to być koronawirus) i następnie ten rysunek potargać, pociąć nożyczkami, wyrzucić do śmieci.

Mam nadzieję, że tych kilka porad chociaż trochę Państwu pomoże.

Niedługo nadejdą Święta. Będą one inne od wszystkich dotychczasowych. Ale i w tym specyficznym czasie celebrujmy je. Malujmy z dziećmi pisanki, dekorujmy wiosennie mieszkanie, pamiętając, że rutyna, planowanie, działanie w pewnym stałym rytmie daje większe poczucie bezpieczeństwa.

W związku ze zbliżającymi się Świętami pragnę Państwu i Waszym Dzieciom złożyć życzenia zdrowia, zdrowia i jeszcze raz zdrowia. Niech ten czas nie będzie czasem straconym. Życzę wytrwałości, spokoju, ciepła i radości z bycia razem. Joanna Stychno, Wasz e- psycholog