Zabawy z Psychologiem 2

WITAM PONOWNIE DZIECI I RODZCÓW

Mam nadzieję, że Kropkowy Ludzik zagościł w Państwa domach. Dzisiaj proponuję nieco inne ćwiczenia, które poprzez zabawę będą okazją do rozwijania koncentracji i pamięci słuchowej Waszych dzieci, a także w przypadku sześciolatków wesprą dziecko w przygotowaniu do początkowej nauki czytania.

 Łańcuszek  głoskowy:

Mówimy słowo i dziecko ma wymyślić słowo zaczynające się na ostatnią głoskę słowa wypowiedzianego przez nas, następnie rodzic wymyśla słowo na ostatnią głoskę słowa, które wypowiedziało dziecko, np.:

Kotek- krowa- auto- osioł- łódka….

 Zabawy wprowadzające sekwencje:

  • głuchy telefon (dziecko ma dokładnie powtórzyć zdanie, które usłyszało);
  • powtarzanie słów z odroczeniem czasowym: prosimy dziecko, żeby zapamiętało trzy/ cztery słowa zupełnie ze sobą niezwiązane, np.: poniedziałek, wiosna, jabłko.
    W tym czasie dziecko robi coś innego, np. pomaga nakrywać do obiadu, koloruje, buduje z klocków. Po około dwóch do pięciu minut prosimy, żeby powtórzyło te słowa. Jeżeli pociecha szybko zapamiętuje, można zwiększyć ilość słów, lub prosić
    o powtórzenie w takiej samej kolejności.
  • jedziemy na wycieczkę: zabawę zaczynamy mówiąc „jedziemy na wycieczkę i zabieramy…”. Wymyślamy i wymieniamy na zmianę z dzieckiem rzeczy, jakie zabieramy na wycieczkę powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np.
    mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak”
    dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak i namiot”
    mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot i piłkę”
    dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot, piłkę i koc” itd.

Tę zabawę możemy modyfikować, wprowadzając inny początek, np. „Jesteśmy w sklepie i kupujemy…”

  • Słuchanie odgłosów otoczenia – Dziecko zamyka oczy. Prosimy, aby skoncentrowało się na dźwiękach dochodzących z otoczenia. Dajemy mu czas na wsłuchanie się. Następnie pytamy, co słyszało, jaki dźwięk przypadł mu do gustu, co go drażniło. Jaki jest najbliższy dźwięk, który słyszysz? Jaki jest najgłośniejszy? Jaki najcichszy? Jaki najdalszy?

Zabawy tego typu również zwiększają zasób słownictwa u dzieci.

W tym celu proponuję także zabawę ze stoperem. Włączamy stoper lub minutnik na 30 lub 60 sekund i prosimy dziecko aby wymieniło jak najwięcej: zwierząt, zabawek, owoców, warzyw, imion, potraw, pojazdów, kolorów itp. Następnie zamieniamy się rolami i dorosły wymienia na czas nazwy z danej kategorii. Jeżeli Państwa dzieciaczek w sekwencji 30- sekundowej wymieni 7- 10 np. zwierząt to jest bardzo dobry wynik.

Życzę miłej zabawy i przede wszystkim dużo zdrowia.

Joanna Stychno- psycholog.