Terapia logopedyczna na tydzień: 22 -26.06.2020 z p.Dagmarą

Witam wszystkich: rodziców i dzieci na kolejnych przedostatnich już przed wakacjami, zajęciach.

Czasami w wakacje Drodzy Państwo-  rezygnujecie z różnych ćwiczeń dodatkowych dla dzieci.
Z terapią logopedyczną powinno być  inaczej bowiem – im więcej ćwiczeń, tym lepsze efekty, natomiast im dłuższa przerwa – tym większe ryzyko niechcianych zmian. Czasem jest tak, że nie mamy wpływu na przerwę w spotkaniach z logopedą, lub planowana przerwa znacznie się przedłuża (tak jak to miało miejsce w tym roku). Co wtedy robić?
Sięgnijcie Państwo po kilka prostych ćwiczeń i zabaw, które z sukcesem wykorzystacie podczas wakacyjnych dni, a które będą miały charakter logopedyczny – bez świadomego udziału dziecka w ćwiczeniach.

Poniżej podaje Państwu przykłady takich ćwiczeń:

  1. Zabawa piłką: podrzucanie, rzucanie do siebie, rzucanie do celu, kopanie piłki w określonym kierunku; ważne, żeby każdy ruch piłki powiązany był z sylabą lub wyrazem utrwalającym wymowę.
  2. Huśtawka: asekurujesz Malucha na placu zabaw? Podczas huśtania się, zorganizuj zabawę słowną. Dla młodszych – kategoryzacja: wymień jak najwięcej ubrań, zabawek, pojazdów, owoców, imion; dla starszych: co słyszysz na początku wyrazu? Jaką sylabę, głoskę? Wymień wyrazy zaczynające się od głoski…. jaki wyraz zaczyna się i kończy tą samą głoską? Kontroluj sposób wymawiania.
  3. Skakanka! Czy można skakać i mówić? Można! A najskoczniej można ćwiczyć… sylaby! SZA, SZO, SZU…
  4. Piknik: zabierz, oprócz smakołyków i kocyka, grę: domino, memory, lub inne, które zaangażują rodzinę: scrabble, zgadnij kto to, gry planszowe… nawet w takich chwilach masz wpływ na rozwój swojego dziecka!
  5. Podróż samochodem: każdy z pasażerów wymawia słowo, które rozpoczyna się na tę głoskę, którą zakończył się wyraz poprzedni, na przykład: mama – sok; tata – kiwi; Ola: ia; Tomek – antena itp. Ciekawe, czy ktoś wypowie dwa razy tę samą nazwę, albo czy komuś braknie wyrazów! Podczas jazdy nie zapomnijcie o śpiewaniu piosenek, opowiadaniu historii i żartów.
  6. Podsumowanie dnia: zadaniem malucha jest opowiadanie tego, co przeżył i doświadczył w minionym dniu. Warunkiem jest piękne mówienie. A może dodatkowo narysuje scenę z fantastycznego dnia?
  7. Deszczowy dzień? Proponuję zabawę sylabami.

Pamiętajcie Państwo o tym, że największe efekty osiągają te dzieci, które uczą się przez zabawę, oraz których rodzice aktywnie uczestniczą w procesie wspierania i rozwoju mowy. Wykorzystajcie wakacje, aby wspólnie spędzić czas!

                                                                 Przesyłam dla wszystkich pozdrowienia i życzę udanych zabaw przy wykonywaniu poszczególnych zadań .Wasz logopeda –p. Dagmara