Sala Doświadczania Świata
w naszym przedszkolu.
Wciąż staramy się dążyć do unowocześniania form pracy,
aby były one atrakcyjne i efektywne w stymulowaniu rozwoju dzieci
z normą rozwojową i dzieci niepełnosprawnych.
Taką pomocą jest dla nas Sala Doświadczania Świata,
która zapewnia odprężenie, wypoczynek i aktywną likwidację stresu.
Poprzez nią dzieci mogą w spokoju szukać
i doświadczać samych siebie jak i otaczający ich świat.
Sala Doświadczania Świata –
jest to pomieszczenie o przyjaznym wystroju,
w którym świadomie wysyłamy do dziecka
bodźce o pierwszorzędnym znaczeniu.
Jest to podstawowe aktywizowanie zmysłów
za pomocą światła, odgłosów, zapachów, dotyku, itp..
Daje ona wolność wyboru tych bodźców,
które dla dziecka są najprzyjemniejsze,
na które chce się koncentrować
i którymi chce się zajmować.
Materiał i otoczenie zachęcają,
zapewniają wolność doznań, spokój i bezpieczeństwo,
animują.
Przeżycie bezpośredniego otoczenia,
proste poddawanie się działaniu bodźców,
używanie i odczuwanie ich na sobie samym –
są celem samym w sobie.
Skutkiem korzystania z pobytu w Sali Doświadczania Świata
jest redukcja stresów i napięć nerwowych.
Możemy powiedzieć, że zmysły
zaczynają być używane nie tylko w swej szerokości,
ale i głębokości, stają się podporządkowane,
redukcji podlegają bodźce zbędne,
zakłócające spostrzeganie.
Sala Doświadczania Świata stwarza doskonałe warunki
do pracy z dziećmi o różnych zaburzeniach,
nie tylko upośledzonych.
Pozwola każdemu dziecku na moment wyciszenia,
uspokojenia, ukojenia.
Oczywiście każda grupa użytkowników
wymaga właściwych sobie punktów odniesienia.
Wszystkie dzieci, a szczególnie dzieci niepełnosprawne
muszą mieć stworzone takie warunki,
aby mogły się realizować na miarę swoich możliwości
i w odpowiednim dla nich tempie.
Aby było to możliwe niezbędne jest otoczenie,
w którym zbiera on doświadczenia odmienne
od przeżywanych na co dzień –
zmysły nie są kompleksowo angażowane,
lecz można się koncentrować na wybranych bodźcach.